תערוכת הגר"א בספרית ישיבת הר עציון

מווילנא עד הר עציון

גילויי אליהו – בתורה ובגאולה

 

התערוכה התאפשרה בזכות נדיבות ליבו של מר ישעיהו וינוגרד מירושלים להשאיל לנו פריטים ייחודיים מתוך אוספו הפרטי. מר וינוגרד הוא ביבליוגרף ואספן ידוע, והוא גם נמנה עם צאצאי תלמידי הגאון מווילנא שעלו לארץ ישראל בתחילת המאה ה- 19.

כפי שפורסם, התערוכה נפתחgra-web2ה בערב י"ח סיון, 20.6.2011. האירוע משך קהל גדול,  של יותר מ- 120 משתתפים מאיזור גוש עציון ומעבר לה. היה לנו כבוד  גדול שראש ישיבתנו, הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א, השתתף בערב, וכמו כן השתתפו הרבה רמי"ם מהישיבה. בין המשת תפים גם בלטה קבוצה של בוגרים שעשו מאמץ לקחת חלק באירוע המיוחד, ובכך הוסיפו להתרגשות.

האירוע נפתח עם סיור מפורט של התערוכה שניתן על ידי אהרן ביג'ל, ספרן ראשי ואוצר התערוכה, ומר וינוגרד, בעל האוסף.

באמצעות הפריטים המגוונים, המופיעים בארונות התצוגה, שרובם נושאים אופי ביבליוגרפי, מתקבלת תמונה בהירה המעידה על כך שהגאון לא רק התמקד בהיקפה של כלל הספרות התורנית, אלא הוא השקיע מאמץ רב בהכנת הדרך לגאולת ישראל.

yerushalmigra-webבערב זה הוצג פריט מאד ייחודי, העותק האישי של הגר"א מתלמוד ירושלמי זרעים, הכולל את הגהותיו ופירושיו בכתב יד קודשו. עותק זה הושאל לנו, למספר ימים, על ידי מכון מעתיקי השמועה בירושלים, והרב ידידיה הלוי פרנקל, העומד בראשו. הרב פרנקל היה אחד מהמרצים האורחים בחלק השני של הערב. בינתיים הפריט חזר למקומו במכון, אבל עדיין ניתן להתרשם ממנו באמצעות תמונות צבעוניות, בגודל מלא, המוצגים באופן קבע בתערוכה.

החלק השני של תוכנית ערב הפתיחה התקיים באולם האודיטוריום של הישיבה. היה לנו כבוד רב לשמוע סדרה של שלוש הרצאות שדנו במורשתו הכפולה של הגר"א, בתורה ובגאולה, ועל הרלוונטיות שלה עד היום הזה.

הדובר הראשון היה הרב אליקים קרומביין שלנו, הבקיא המקומי בתורת הגאון מווילנא, שהתמקד בדרכו של הרב חיים מוולוז'ין ביישום תורת רבו, כפי שבא לידי ביטוי בספרו המפורסם, "נפש החיים". מיד אחריו, הרב ידידיה פרנקל  זיכה אותנו בהצגה מעיינת של כתב יד הגר"א, בהגהותיו ופירושיו לירושלמי,  ועל דרכם של חוקרי המכון שבראשותו בפענוח כתב היד ובהוצאתו לאור עולם. ההרצאה השלישית ניתנה על ידי ההיסטוריון המפורסם, ד"ר אריה מורגנשטרן, אשר חקר לעומק את תקופת הגר"א ותלמידיו, ופרסם רבות אודות הדחף המשיחי שלהם ותוכניתם לגאולה בדרך הטבע. ההרצאה שלו התמקדה בניסיון הגר"א לעלות לארץ ישראל.

זכינו לקבל משוב מאד חיובי אודות ערב הפתיחה, ומבקרים רבים ממשיכים לפקוד את התערוכה.כל מי שנחשף לתערוכה מתחבר בהתרגשות למורשתו של הגאון, בתורה ובגאולה, ורואה בברור איך היא מהווה חלק חשוב ביסודות החינוכיים של ישיבת הר עציון.

התערוכה תהיה נגישה לציבור לפחות עד ראש השנה ואנחנו מקווים שהרבה מכם תזכו לבקר בה עם משפחותיכם במהלך הקיץ. כדי להשתתף בסיור מודרך נא לתאם את ביקורכם מראש באמצעות משרד הישיבה 9937300 – 02.

 

אודות הגר"א

לצפות בסרטון על התערוכה עם הספרן אהרן ביג'ל

להאזין לשיעורים

לתמונות מן האירוע (צלם: גרשון אלינסון)