הפעלות לליל הסדר

תודה לשרון ברנד שהסכימה לשתף אותנו באופיו של הסדר בביתם!


הרב יצחק ושרון ברנד, מבוגרי הישיבה,  החלו לערוך סדר בביתם לפני 17 שנה, חמש שנים לאחר חתונתם. דבר זה הוביל אותם לחשוב בשלב מאוד מוקדם על איך הם רוצים ששולחן הסדר ייראה. הם הגיעו למסקנה כי המוקד בלילה הזה הוא הילדים -  "והגדת לבנך". לאור החלטה זו, אופיו של הסדר בביתם משתנה משנה לשנה, בהתאם לגיל הילדים.

אך לא די היה בהחלטה כללית זו. כדי להביא אותה לידי מעשה בצורה טובה, הדבר דרש ודורש השקעה. ההכנות לפסח אולי מתמקדות רבות בניקיון, אך חשוב להשקיע גם בהכנה תכנית לליל הסדר. כך, לאורך השנים משפחת ברנד יצרה פעילויות שונות המתאימות לילדים ונוער בגילאים שונים.

צפו למשל, בערכת עשר המכות (את כל המוצרים אפשר לרכוש בחנויות צעצועים פשוטות, למשל הכול בדולר)

אמנם, הילדים אינם נשארים ילדים לנצח. בגיל מסוים, הצגות ומשחקים כבר אינם נותנים את המענה, ויש צורך לשדרג את הפעילות. כאשר יש ילדים במגוון גילאים, אפשר ללכת על הצגה עם תוכן משמעותי- כך שיש מענה לצורך של ילדים קטנים בהפעלה, ועם זאת יש בה יותר תוכן.

רעיון להפעלה: הגדת הדורות - יציאה מגלות לאורך הדורות.

רגע, מה עם המבוגרים?

פעמים רבות מסיבים לשולחן הסדר גם סבים ומח סבתות, דודים ודודות, יחד עם ילדים קטנים. אז מה מקומם של המבוגרים בלילה זה? המבוגרים בדרך כלל מאוד נהנים מהפעילות של הילדים. לסבים ולסבתות הדבר מיסב עונג והרבה "נחת", וגם הדודים אינם סובלים מכך.

תורם של המבוגרים מגיע בבוקרו של יום. שרון מספרת, כי הם נותנים "משימת מבוגרים" בכל שנה, אשר כל המבוגרים שמתארחים בביתם בליל הסדר מתחייבים להשתתף בה. פעמים רבות, במשך השנה לא יוצא לבני המשפחה לשמוע את הוריהם או בני משפחה אחרים מדברים על נושאים חשובים. בדרך זו, השיח מתעלה. נציע בפניכם כמה רעיונות פשוטים למשימות מבוגרים:

ספר על נס אישי שהיה לך.

ספר על יציאה שלך מעבדות לחרות, ומהי חירות בעיניך?

אם היית יכול להזמין משהו מהעבר לשולחן הסדר, את מי הייתי מזמין?

מה ה"אני מאמין" החינוכי שלך?

בהצלחה רבה!

כמובן, ניתן להרחיב את הרעיונות ולגוון אותם. נשמח אם תשתפו אותנו ברעיונות נוספים:

Itzhak.Brand@biu.ac.il עם עותק גם למשרד של הישיבה – office@haretzion.org.il

חג כשר ושמח לכולכם!